BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, July 30, 2011

Kiter sayang kamu sangat2 tau....

Entry ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan incik Izdhar Razali dan skandal-skandal sebelum dan selepasnya..(opss..) .Ini kisah suka duka seorang insan yang bernama sahabat..
Pertama kali aku kenal 'si dia' masa tu aku umur 11 tahun la macam tu.Tiap-tiap petang naik basikal ronda-ronda kampung (Tolong jangan dengki,budak2 bandar comfirm tak der mcm ni..hahahahha). First time jumpa 'si dia' aku usha dia pelik sikit..pergh naik beskal depan umah pun nak pakai tudung ke? Alim seyh...tak boleh rapat sangat ni,nanti kena sound naya aku..

Tapi kitorang tak rapat sangat lagi time ti, sebab aku punya sekolah rendah lain dari "si dia".Dalam tahun 2002 bila aku dah masuk form 1, kitaorg memang rapat sangat2..Pagi2 dia tunggu aku depan rumah kitaorang pergi sekolah sekali..Gossip gurlz la sepanjang jalan, cerita pasal pak we2 hot, cikgu2 hot tempered semua ada.(Semua scene ni tak akan berulang lagi) :,(


Aku ingat lagi dia selalu ada di samping aku tak kira apa juga keadaan.Waktu gembira, mandi sungai, makan our feveret food sama2 (teh ais n laksa,tp syg aku tak leh minum teh ais dah kembung perut), curi-curi keluar.Even aku punya first date pun dia tolong teman n cover dari jauh (kena ambil langkah berjaga2kn kitakn perempuan.).

Time aku sedih,merajuk atau mengalami konflik dalam akibat ketidak stabilan hormon pun dia sanggup teman aku.Layan aku punya air mata yang bertimba-timba tu.Offer aku tidur kat rumah dia masa aku main lari2 dari rumah.Tak da sapa pun nak cari aku time tu,sapa suruh lari,pandai lah balik sendiri kan.Lepas bosan  tunggu respon, aku buat perangai tak da orang layan ,aku pun balik rumah la juga.

After PMR,aku pindah sekolah tapi still keep in touch dengan dia.Kadang2 ada sen lebih aku call dia kat public phone.Tapi dah tak macam dulu sebab masing-masing sibuk dengan homework,tuisyen dengan buah hati lagi kan.Lepas SPM, dia nak sambung study lagi,tapi family dia ada financial problem time tu,so dia decide nak kerja dulu cari pengalaman.

Sampailah satu hari, dia call aku ajak keluar dan dia cakap nak bincang sesuatu yang serius dan nak pendapat aku.Masa dia cakap dia nak bertunang,time tu aku excited giler..macam nak lompat2.almaklumlah time tu aku baru umur 18 tahun dan dia tua setahun dari aku.Budak-budak baru nak up ni kan gedik sikit,so aku memang excited lebih dari dia,aku tengok dia macam serba salah je, mungkin hati kata nak tapi badan cakap tak ready.So.aku slow talk dengan dia,yakin kan dia mungkin jodoh dia datang awal.Kena terima lah,Kalau dia masih ragu2 aku suggest dia buat solat istikharah (even aku pun tak pernah buat seumur hidup).
Lepas tu,dia tunjuk pic bakal tunang dia dekat handphone dia dan ajak aku jumpa dengan bakal tunang dia tu.

Jun 2007, dia dah selamat dinikahkan, meninggalkan aku seorang di alam bujang yang masih tak tentu haluan ni. Aku ada sebelah dia,di saat dia diijabkabulkan.Dia genggam erat jari aku,"wei,aku ketaq ni".Aku senyum je,"Bukan hang nak p goncang tangan tok kadi pun,relax lah." Padahal aku pun sejuk tangan dengan kaki.Serius seram..

28 Ogos 2008, lahirlah baby boi yang kiut sangat, dia cakap due date dia 12 september 2008,sama dengan besday aku,tapi baby ni tak sabar2 nak keluar. After 1 week baru aku leh balik tengok baby,sebab tak da cuti time tu.Excited sangat2,pegang baby,even badan dia lembut sangat,lentok sana sini,tu buat aku lagi geram nak gomol2 kang lemas anak orang.

Aku agak sibuk beberapa tahun kebelakangan ni,kalau aku mesej dia pun kadang2 lambat dia reply maklum lah bila dah berkeluarga tanggungjawab banyak,mana ada masa nak dibuang masa orang bujang ni.Tak pe aku tak kisah dah tak da kawan nak bercerita pun ,janji aku tau dia bahagia,kadang lalu depan rumah dia aku usha jugak nampak kelibat si baby boi tu main.besar dah anak dia,aku apa pun tak boleh lagi.hehehe

Sekarang nak keluar pun keluar dengan incik Izdhar je lah..Bukan apa kalau dengan lelaki mana leh bincang topik2 perempuan contohnya " Wei,hang tengok Marimar dak wei?" " Aaron aziz dalam nora elena tu charming gila kan.".Kalau tak percaya try la citer benda tu dengan bf korang,mau dia muntah darah dengar..
Kalau dulu nak beli baju sehelai pun dekat 5-6 jam aku pusing2 cari,member mesti tak kisah punya,hanya perempuan faham perempuan kan.Tapi bila shopping dengan pak we 30 minit pun dah wat muka..Kena jaga hati dia jugak kan..Sometime nak juga rasa sembang heart to heart dengan perempuan kan..(Saya tak komplen bf saya k.)

Selepas lama sabut tenggelam, timbulnya menceritakan duka.Serius aku tak tahan, aku nangis kot fikir pasal dia.Tapi dia yang aku kenal dulu dah banyak berubah,dia matang dengan keadaan.Dia menjadi wanita yang tabah dan kalis air mata.Tengah menceritakan perkara sedih pun dia masih tenang, masih boleh mengukir senyuman (walaupun aku tahu senyuman itu menyembunyikan kesedihan). Aku rasa bertanggungjawab untuk cuba menyelamatkan apa yang terdaya.Tak mungkin aku biarkan dia derita,tak mungkin!
Aku hanya mampu menasihatkan dia bersabar disamping berdoa agar masjid itu masih boleh diselamatkan walau dilanda tsunami.Insya Allah...

Memang aku tak ada pengalaman, memang aku tak layak nak beri nasihat atas perkara yang bukan bidang kuasa dan perkara yang aku tak pernah alaminya seumur hidup.Tapi  salah kah kalau aku membuka peluang untuk dia bercerita,meluahkan perasaan yang terpendam supaya ringan sedikit derita dia.Salahkah kalau aku memberi saranan untuk dia merujuk pada yang lebih arif.


"Semoga ditetapkan iman dan sabar menghadapi dugaaNya.."

0 org ckap....: